Jaaaa jullie gaan trouwen! LEUK!! Het begint vaak met het regelen van een locatie etc. Maar al snel kom je er achter dat er een soort van planning gemaakt moet worden. En hoeveel tijd heb je overal voor nodig? Hoeveel tijd kost het klaarmaken, en hoeveel tijd plan je in voor de fotoshoot? En wat is handig? Daarom, de grote tijdsplanning tips voor je bruiloft :-)!! Ik ben even uit gegaan van de onderdelen zoals ik ze het meest zie.
Klaarmaken
Meestal kan je voor haar en make-up zo’n 2/2,5u rekenen. Natuurlijk is dit wisselend: heb je veel en dik haar wat allemaal opgestoken moet zal dit langer duren dan wanneer je een relatief makkelijk kapsel wil en minder qua make-up. Maar hee, het is allemaal als richtlijn he 😉
Aankleden
Afhankelijk van de jurk natuurlijk, rond de 30 min. Inclusief evt ondergoed, schoenen, sieraden etc. Een jurk met hoepel en knoopjes duurt natuurlijk langer dan een jurk waar je makkelijk in kunt stappen met een rits.
First look
Jeej jullie gaan elkaar zien! Als je uit gaat van ongeveer 15 min heb je gelijk een beetje speling mocht het ’s ochtends uitlopen. Én het is heel fijn om heel even de tijd te hebben voor dit moment! En vergeet ook niet dat er nog even spullen gepakt moeten worden, je nog even met je ouders kletst etc. Time flies when you’re having fun 😉
Extra tip: het is ook heel bijzonder om éven een momentje te hebben dat je vader je voor het eerst ziet, ook voor hem is het heel bijzonder!
Fotoshoot
Persoonlijk vind ik het fijn als er ong. 1,5 uur wordt ingepland voor de shoot, wel afhankelijk van de rest van de planning. Is de rest van de dag heel relaxt en heb ik bijvoorbeeld aan het einde van de dag nog even tijd voor een korte shoot tijdens het golden hour, kan het ook prima een stuk korter! Zit de rest van de dag best vol, dan is dit heel fijn om aan te houden. Dan hebben jullie ook écht even de tijd om van jullie samenzijn te genieten!
Enne voor een korte shoot tijdens het golden hour: als het half kan zeker doen!! Je hebt dan zoo mooi licht!! Al is het maar een kwartiertje, ik ben dan helemaal blij (jullie ook trouwens, beloofd :-)!!
Ceremonie
Een ceremonie duurt gemiddeld zo’n 30-60 minuten, afhankelijk of je het bij een gemeentehuis doet (vaak rond 30 min) of op locatie met een zelfstandige babs: deze ceremonie duurt vaak ongeveer een uurtje.
Borrelen/Feliciteren etc
Ohhh neem hier lekker de tijd voor!! Het is écht heel fijn als je echt even tijd hebt hiervoor. Vooral voor jullie als bruidspaar. Want: sowieso wil iedereen je feliciteren! En misschien wil je nog wat foto’s maken met daggasten. Oja, wil je nog taart aansnijden en proosten? En ook nog even lekker borrelen, kletsen en spelletjes spelen? Neem hier dan ook lekker de tijd voor. Ik zou hier heerlijk in minimaal 2 uur de tijd voor inplannen, liever nog veel langer want de tijd vliegt echt voorbij! En wat ik net zei over spelletjes: als je bang bent dat mensen zich misschien gaan vervelen oid, is dit echt een perfecte oplossing!
Diner
Heb je ’s avonds nog een feest met avondgasten? Zorg dan dat je ruim op tijd begint met eten en ruim voor de avondgasten klaar bent. Als je met buffet/BBQ werkt heb je iets minder tijd nodig, maar een diner met verschillende gangen neemt vaak wat meer tijd in beslag. Vaak komen sommige avondgasten (te) vroeg en het is voor jullie én ook jullie gasten fijn als je na het diner even kan opfrissen en met de beentjes omhoog kan zitten 😉 Enne.. houd in deze tijd ook rekening met het feit dat er misschien mensen willen speechen of een stukje willen doen! Win – win!
Openingsdans/act voor het feest
Ja, wanneer plan je dat in? De daggasten en het bruidspaar hebben altijd zin om zo snel mogelijk te feesten. Maar de avondgasten willen vaak eerst nog wel even borrelen en kletsen voordat ze gaan dansen. Vooral op warme zomerdagen blijven mensen vaak wat langer buiten hangen om te kletsen etc. En je wilt dat het na de opening ook echt feest is en niet dat het daarna dood bloed omdat de gasten eigenlijk nog niet zover zijn. Dan loont het soms om net even een half uurtje langer te wachten. Maar als het goed is houdt jullie DJ/band hier ook rekening mee :-)!
Een extra tip
Plan ook je reistijd in! Als je naar verschillende locaties moet, reken de reistijd dan ook mee! Inclusief het stukje waarin je vertelt dat mensen moeten gaan (en nog even naar het toilet moeten etc.) totdat ze echt allemaal weg zijn 😉
Een extra extra tip
Plan je dag ruim in!! Je kunt het beter allemaal wat ruimer plannen, dat je wat ruimte hebt om evt. wat uit te lopen dan dat je constant (voor je gevoel) achter de feiten aan rent.
Ik ben benieuwd of jullie hier iets aan hebben! Of misschien heb je zelf nog wel tips of ervaringen! Ik ben super benieuwd naar jullie reacties!